فیلرگیری سوپاپ ها = valve lash adjustment = valve clearance adjustment
فیلر زمستانی و تابستانی
چیزی بنام فیلر تابستانی یا فیلر زمستانی برای خودروهایی که فن خنک کاری برقی دارند وجود ندارد و این درک اشتباه تعمیرکاران تجربی می باشد. زیرا سیستم خنک کاری موتور، همراه دمای موتور را در بازه مشخص شده نگه می دارد.
آنچه وجود دارد فیلرگذاری در بازه های زمانی مشخص بعد از طی کردن کیلومتر مشخص یا با توجه به وضعیت نگهداری موتور و سرویس های دوره ای می باشد.
روش فیلرگیری در موتورهایی که میل سوپاپشان داخل سیلندر است
با استفاده از قیچی سوپاپ ها فیلرگیری انجام می شود.
- سیلندر 1 را در حالت قیچی => سیلندر 4 فیلر گیری
- سیلندر 3 را در حالت قیچی => سیلندر 2 فیلر گیری
- سیلندر 4 را در حالت قیچی => سیلندر 1 فیلر گیری
- سیلندر 2 را در حالت قیچی => سیلندر 3 فیلر گیری
در واقع سیلندر 1 در نقطه مرگ بالا و اول مکش قرار داده می شود و سیلندر 4 در اول انفجار است.
روش فیلرگیری در موتورهایی که میل سوپاپشان روی سرسیلندر است
- باز بودن کامل سوپاپ دود 1 => فیلر گیری سوپاپ هوای 3 و سوپاپ دود 4
- باز بودن کامل سوپاپ دود 3 => فیلر گیری سوپاپ هوای 4 و سوپاپ دود 2
- باز بودن کامل سوپاپ دود 4 => فیلر گیری سوپاپ هوای 2 و سوپاپ دود 1
- باز بودن کامل سوپاپ دود 2 => فیلر گیری سوپاپ هوای 1 و سوپاپ دود 3
در واقع:
- باز بودن کامل سوپاپ دود = وسط مرحلع تخلیه
- فیلر گیری سوپاپ هوای = وسط مرحله انفجار
- فیلر گیری سوپاپ دود = وسط مرحله تراکم
روش شیم گیری
منابع برای مطالعه بیشتر