مفهموم رقیق یا غنی بودن مخلوط سوخت و هوا از نظر سنسور اکسیژن
رقیق یا غنی بودن سوخت از روی اطلاعات سنسور اکسیژن استنباط می شود ولی برای نتیجه گیری باید به مقادیر تریم سوخت مراجعه شود.
- وقتی سوخت رقیق است یعنی در محل قرار گیری سنسور اکسیژن، میزان اکسیژن از مقدار نرمال بیشتر است.
- وقتی سوخت غنی است یعنی در محل قرار گیری سنسور اکسیژن، میزان اکسیژن از مقدار نرمال کمتر است
نکته:
سنسور اکسیژن میزان اکسیژن را اندازه می گیرد نه میزان مخلوط سوخت و هوا را.
یعنی ممکن است مخلوط سوخت و هوا، استکیومتری باشد ولی چون سوخت مثلا در اثر ایراد سیستم جرقه نسوخته است پس اکسیژن از میزان نرمال بیشتر بوده و رقیق بودن سوخت از گزارش سنسور اکسیژن استنباط شود.
دلایل رقیق بودن مخلوط سوخت و هوا
- گزارش اشتباه میزان هوای ورودی (کثیفی سنسور مپ - کثیفی دریچه گاز - نشت خلاء)
- ایراد در سیستم پاشش سوخت (گرفتگی سوزن انژکتور - کم بودن فشار در ریل سوخت)
- ایراد در سیستم جرقه (ایراد در شمع - وایر و سیم های ارتباط از کویل تا ایسیو و منبع تغذیه کویل)
- نشتی در منیفولد دود و ورود هوا به آن
دلایل غنی بودن مخلوط سوخت و هوا
منابع برای مطالعه بیشتر
سیستم بسیار رقیق در دور آرام کد خطای p2189 - کانال آپارات سپهر علی محمدی