اتوسرویس

یاداشت های یک هنرجوی تعمیر خودرو

یاداشت های یک هنرجوی تعمیر خودرو

مفهموم رقیق یا غنی بودن مخلوط سوخت و هوا از نظر سنسور اکسیژن

رقیق یا غنی بودن سوخت از روی اطلاعات سنسور اکسیژن استنباط می شود ولی برای نتیجه گیری باید به مقادیر تریم سوخت مراجعه شود.

  • وقتی سوخت رقیق است یعنی در محل قرار گیری سنسور اکسیژن، میزان اکسیژن از مقدار نرمال بیشتر است.
  • وقتی سوخت غنی است یعنی در محل قرار گیری سنسور اکسیژن، میزان اکسیژن از مقدار نرمال کمتر است

نکته:

سنسور اکسیژن میزان اکسیژن را اندازه می گیرد نه میزان مخلوط سوخت و هوا را. 

یعنی ممکن است مخلوط سوخت و هوا، استکیومتری باشد ولی چون سوخت مثلا در اثر ایراد سیستم جرقه نسوخته است پس اکسیژن از میزان نرمال بیشتر بوده و رقیق بودن سوخت از گزارش سنسور اکسیژن استنباط شود.

 

دلایل رقیق بودن مخلوط سوخت و هوا

  • گزارش اشتباه میزان هوای ورودی (کثیفی سنسور مپ - کثیفی دریچه گاز - نشت خلاء)
  • ایراد در سیستم پاشش سوخت (گرفتگی سوزن انژکتور - کم بودن فشار در ریل سوخت)
  • ایراد در سیستم جرقه (ایراد در شمع - وایر و سیم های ارتباط از کویل تا ایسیو و منبع تغذیه کویل)
  • نشتی در منیفولد دود و ورود هوا به آن

 

دلایل غنی بودن مخلوط سوخت و هوا

 

منابع برای مطالعه بیشتر

سیستم بسیار رقیق در دور آرام کد خطای p2189 - کانال آپارات سپهر علی محمدی