اتوسرویس

یاداشت های یک هنرجوی تعمیر خودرو

یاداشت های یک هنرجوی تعمیر خودرو

دلایل بهم خوردن فیلرگذاری و نیاز به فیلرگذاری

یک - گاز سوز بودن موتور

در موتورهای گاز سوز که دمای محفظه احتراق بالاتر است و سوپاپ ها و سیت سوپاپ مقاومت لازم برای این دمای بالاتر را ندارند  لبه سوپاپ و سیت سوپاپ در معرض سایش و خوردگی قرار می گیرند و با سایش آنها، سوپاپ بالتر آمده و فیلر کیپ می شود. با ادامه کار، فیلر کیپ ، منجر به باز بودن سوپاپ شده و این، منجر به فرار فشار انفجار و ساییده شدن بیشتر سوپاپ و سیت می شود.

 

دو -  ساییده شدن دم سوپاپ و اسبک

بعلت نریدن روغن به دم سوپاپ و نیز بعلت شل بودن فیلر، ضربه های ومداومی که در این محل زده می شود باعث سایش دم سوپاپ و حتی اسبک شده و لقی بک به لقی زیادر تبدیل می شود.

 

سه - می توان گفت :

فیلر کیپ در ادامه کار باعث کیپ تر شدن فیلر خواهد شد.

فیلر لق، باعث لق تر شدن فیلر خواهد شد.

و عوارض خود را شدیدتر و بیشتر نشان خواهد داد.

 

دلایل بد شدن فیلر یوپاپ ها

دلایل بد شدن فیلر سوپاپ ها عبارت است از:

  • فیلر گذاری اشتباه
  • گاز سور بودن موتور
  • عدم روغنکاری مناسب بادامک و انگشتی ها (محل هایی که سایش یا حرکت نسبی وجود دارد) 

عوارض کارکردن موتور با فیلر کیپ

فیلر کیپ باعث باز بودن سوپاپ ها می شود. که اثر آن در سوپاپ های دود و هوا متفاوت می باشد.

عوارض کیپ بودن فیلر سوپاپ های هوا:

  • رد کردن فشار انفجار و خروج احتراق به منیفولد هوا و عطسه یا انفجار در منیفولد هوا (مخصوصا در موتورهای پاشش نیمه ترتیبی و گازسوز)
  • سوختن سوپاپ هوا  و سیت سوپاپ هوا

عوارض کیپ بودن فیلر سوپاپ های دود:

  • رد کردن فشار انفجار و خروج احتراق به منیفولد دود و سرخ شدن منیفولد دود و یا عطسه در منیفولد دود
  • سوختن سوپاپ دود  و سیت سوپاپ دود.
  • بدلیل رد کردن کمپرس و کاهش توان موتور، راننده مجبور است پرگاز رانندگی کند که این امر منجیر به افرایش دمای موتور و در صورت مشکل در سیستم خنک کاری، سوختن واشر سیلندر و ... می شود.

 

عوارض کارکردن موتور با فیلر شل (لق)

  • عوارض فیلر شل، صدای ضربه ای است که از قسمت سرسیلندر قابل شنیدن است.
  • با ادامه کار دم سوپاپ و اسبک و نیز بادامک  ساییده شده و صدا بیشتر خواهد شد.

 

منابع برای مطالعه بیشتر