اتوسرویس

یاداشت های یک هنرجوی تعمیر خودرو

یاداشت های یک هنرجوی تعمیر خودرو

با توجه به اینکه:

  • از لحاظ تئوری در نقاط مرگ بالا و پایین سوپاپ ها بسته هستند و در عمل هم سوپاپ دود و هوا فقط در حد 10 درجه زودتر باز و دیرتر بسته می شوند که از لحاظ بازشدگی میل سوپاپ بسیار ناچیز است.
  • در وسط نقطه کورس پیستون، سوپاپ ها به حداکثر بازشدگی خود می رسند.
  • اگر سوپاپ ها باز باشند و پیستون حرکت کند حتما سوپاپ ها با پستون برخورد خواهند نمود و کج خوهد شد.

لذا قبل جدا کردن ارتباط میل لنگ و میل سوپاپ ها:

  • میل لنگ و میل سوپاپ ها را در وضعیت تایم قرار داده می شود.
  • میل و میل سوپاپ ها را در وضعیت تایم، قفل می کنند.

بعد از برداشتن تسمه تایم، ​​​​​​در وضعیتی که میل سوپاپ ها در حالت تایم هستند حتی اگر میل لنگ چند دور حرکت کند پیستون به میل سوپاپ ها برخورد نمی کند. چون میل سوپاپ ها در وضعیت (تقریبا)بسته هستند.

 

نحوه سوار کردن میل سوپاپ ها در هنگام مونتاژ موتور

  1. ابتدا میل لنگ را در وضعیت وسط کورس قرار می دهیم و میل لنگ را قفل می کنیم.
  2. میل سوپاپ را را با خیال راحت سوار می کنیم.
  3. میل سوپاپ ها را در وضعیت تایم قرار می دهیم.
  4. میل لنگ را چرخانده و در وضعیت تایم قرار می دهیم.
  5. تسمه تایم را سوار می کنیم.

 نکته

علامت گذاری های چرخ تسمه  های میل لنگ و میل سوپاپ و غیره در موتور اکثر بر این اساس است که در سیلندر یک :

  1. میل سوپاپ در حالت قیچی (اول مکش) باشد.
  2. پیستون در نقطه مرگ بالا باشد.

ولی با سایر سیلندرها هم با رعایت دو موضوع بالا می توان تایم را انجام داد.

منابع برای مطالعه بیشتر

تعویض تسمه تایم موتور XU7