ولتاژ تولیدی در آلترناتور تابع سه پارامتر زیر است:
1. دور آلترناتور: با افزایش دور، ولتاژ تولیدی بیشتر می شود پس برای ثابت نگهداشتن ولتاژ در مقدار مشخص، باید ولتاژ تحریک کاهش یابد و برعکس.
2. ولتاژ تحریک: با افزایش ولتاژ تحریک، ولتاژ تولیدی آلترناتور افزایش می یابد و برعکس. از این پارامتر برای کنترل ولتاژ خروجی آلترناتور استفاده می شود.
3. دمای رگولاتور: از دمای رگولاتور برای تنظیم میزان ولتاژ خروجی از آلترناتور (set point) استفاده می شود با کاهش دما، ولتاژ تنظمی افزایش می یابد. (در داخل رگولاتور یک سنسور دما وجود دارد)
در واقع وظیفه رگولاتور (آفتامات) تنظیم ولتاژ خروجی از آلترناتور در میزان مشخص با توجه به دمای محیط می باشد.
قابلیت سوم در همه آلترناتورها وجود ندارد.
مقدار ولتاژ آلترناتور
اگر ولتاژ اندازه گیری شده :
• کمتر از 13.8 ولت باشد، به اندازه کافی سریع شارژ نمی شود.
• اگر بیش از 14.5 ولت باشد، شارژ خیلی سریع است و به باتری آسیب می رساند (عمر باتری بعلت پدیده تقسیم آب در باتری کاهش می یابد)
• اگر ولتاژ از 16 ولت بیشتر باشد، رانندگی نکنید، بلکه ماشین را با یدک کش به تعمیرگاه ببرید.
برای تست سلامت آلترناتور باید دور موتور را بالا برد مثلا 3500 دور. بعد ولتاژ باتری که همان ولتاژ آلترناتور است را اندازه گرفت. که باید زیر 14.5 ولت و حداکثر 14.8 ولت باشد(بستگی به خودرو دارد)
اندازه گیری ولتاژ در دور آرام برای تست آلترناتور اشتباه است.
نکته: وقتی آلترناتور را بعد از تعمیر با دریل می چرخانیم چون نمی توانیم دور آنرا را بالا ببریم عملا نمی دانیم که آیا ولتاژ تولیدی در دور بالا چقدر است. هر چند که تولید شدن ولتاژ در دور آرام را تست کرده ایم.