اتوسرویس

یاداشت های یک هنرجوی تعمیر خودرو

یاداشت های یک هنرجوی تعمیر خودرو

در خودروها چه  گیربکس دستی و چه اتوماتیک، دو نوع سیستم انتقال قدرت وجود دارد:

 سیستم محرک عقب:  موتور بصورت طولی قرار گرفته است و قدرت از موتور به چرخهای عقب منتقل می شود.

                                 موتور => مبدل گشتاور یا کلاچ   => گیربکس transmission  => میل گاردان => چرخهای عقب

Rear Wheel Drive Layout

سیستم محرک جلو:   موتور بصورت عرضی قرار گرفته و قدرت از موتور به چرخهای جلو منتقل می شود.

                                 موتور => مبدل گشتاور یا کلاچ   => گیربکس  transaxel => چرخهای جلو

Front Wheel Drive Layout

پس بستگی به نوع گیربکس خودرو، نام گذاری فرق می کند.

  • به گیربکس خودروهای محرک جلو transaxel          گفته می شود که دیفرانسیل هم داخل گیربکس قرار دارد.
  • به گیربکس خودروهای محرک عقب، transmission گفته می شود که دیفرانسیل  در خارج گیربکس قرار دارد.

عموما کلمه gearbox برای گیربکس های غیر خودرویی استفاده می شود.

منبع