سئوال: افزایش یا کاهش زمان شارژ کویل نشانه چیست؟ ایسیو زمان شارژ کویل چگونه محاسبه می کند؟
علت افزایش زمان شارژ یکی از عوامل زیر می تواند باشد:
1- کویل خراب است.
2- ولتاژ تغذیه کویل ضعیف است.
3- تغذیه منفی بدنه ضعیف است.
این کویل بعلت گرمای زیاد خواهد سوخت.
سوال: جدا از اینکه کدام دلایل باعث افزایش زمان شارژ کویل شده است سوال اینجاست که:
« بر چه مبنایی ایسیو زمان شارژ کویل را افزایش می دهد؟»
بعبارت دیگر ایسیو بر مبنای کدام پارامتر متوجه می شود که باید زمان شارژ کویل را افزایش دهد؟
ایسیو جریان عبوری از سیم پیچ اولیه کویل را اندازه گیری می کند تا تضمین کند که کویل به اندازه مناسب شارژ شده است. (من: پس میزان ولتاژ دو سر سیم پیچ اولیه را مبنای شاژ قرار نمی دهد بلکه جریان عبوری از آن را مبنا قرار می دهد)
میزان شارژ کویل به دو پارامتر وابسته است:
1- جریان سیم پیچ اولیه کویل که خود وابسته به مقاومت سیم پیچ اولیه کویل و ولتاژ آن است. (ممکن است در اثر اتصال ضعیف مقاومت مسیر تا سیم پیچ اولیه زیاد شده باشد )
2- زمان عبور جریان از سیم پیچ اولیه.
ایسیو با در دست داشتن مقدار جریان، زمان شارژ را محاسبه می کند.
پس اگر جریان کم باشد زمان را افزایش می دهد.
درنتیجه:
1- ایسیو عمدا زمان شارژ را افزایش می دهد پس نتیجه می گیریم که ایسیو جریان پایین تری را اندازه گیری کرده است.
2- افزایش زمان شارژ باعث سوختن کویل نخواهد شد.
افزایش زمان شارژ دو چیز را نشان می دهد:
الف- مقاومت سیم پیچ اولیه زیاد شده است (خرابی کویل) که با اندازه گیری مقاومت کویل می توانیم این امر را متوجه شویم. یا مقاومت مسیر برق به سیم پیچ اولیه زیاد شده است که اندازه گیری این امر کمی مشکل است.
ب- ولتاژ تغذیه سیم پیچ اولیه کم شده است. که باز با اندازه گیری ولتاژ آن می توانیم متوجه این امر شویم.(توجه: مقدار ولتاژی که در جدول آمده است ولتاژ تولیدی دینام در دو سری باتری است نه لزوما ولتاژ تغذیه سیم پیچ اولیه کویل)
ج- ولتاژ منفی ورودی به ایسیو ضعیف شده است (اندازه گیری این امر چگونه می تواند باشد؟)
نبه نظر می رسد یک راه حل مناسب، اندازه گیری ولتاژ لحظه ای سیم پیچ اولیه با اسیلوسکوپ باشد تا بتوان میزان افت ولتاژ ناشی از مقاومت مسیر تا کویل را نتیجه گرفت. و نتیجه گرفت که آیا در مسیر مشکل وجود دارد یا نه.
https://www.autospeed.com/cms/a_113140/article.html@populararticle