طبق عکس پشت آمپر سمند با موتور EF7 :
خط اول 76 درجه
خط دوم 83 درجه
خط سوم 90
خط وسط 97 درجه است
و این اختلاف 7 درجه ای هر خط تا اخرین خط ادامه دارد.
نکته اول :
هر ایسیویی برنامه ریزی متفاوت دارد در EF7 دور کند فن روی دمای 96 درجه و دور تند روی دمای 104 درجه تنظیم است که روشن شود.
نکته دوم :
ترموستات مخصوص EF7 دارای دمای 88 درجه می باشد. پس اگر ترموستات جنس خوب باشه باید عقربه آمپردما بین خط دو و سه باشه و اگه از ترموستات 89 درجه اصلی ال90 استفاده می کنید باید امپر روی خط سوم بایستد.
نکته سوم :
بدلیل سبک طراحی هوزینگ آب موتور EF7 و نداشتن پیچ هواگیری حتما باید ترموستاتی استفاده شود که بر روی آن سوراخ داشته باشد. پس ترموستات ال90 که سوراخ ندارد بدرد استفاده در این موتور نمی خورد. همچنین ترموستات ال90 چون روی خط سوم میایستد باعث می شود تایم خاموش روشن شدن فن زیاد شود.
نکته چهارم :
چون ترموستات های موجود در بازار استاندارد نیستند پس 88 مطلق هم نیستند و به مرور کیفیت خودشونو از دست میدهند پس تا زمانی در بازه 84تا 88 باز و بست میکنه ترموستات سالم و نیاز به تعویض ندارد ولی به محض اینکه از خط دوم( یعنی 83 درجه) پایین تر اومد امپر باید ترموستات تعویض بشه.
نکته پنجم :
واشر پلاستیکی دور ترموستات بعد یه مدت خاصیت خودشو از دست میده و دیگه کیپ نمیشه و باز میمونه و اب با رادیاتور تبادل گرما میکنه و امپر بالا نمیاد و بخاری خنکه. بالا نیومدن امپر باعث کارکردن موتور در حالت ساسات و پاشش بیشتر و مصرف بالای بنزین و همچنین صدای بیشتر موتور می شود.
یکی از دلایل خرابی و خوردگی لاستیک ترموستات استفاده از ضدیخ های اسیدی مثل کاسپین هست. همیشه از ضدیخ های روغنی استفاده کنید.
این مطالب برای یک موتور EF7 استاندارد بود. و شامل افرادی که دمای اب رو با دیاگ کم و زیاد کردن و ترموستات های متفرقه استفاده میکنن نمیشه.