اتوسرویس

یاداشت های یک هنرجوی تعمیر خودرو

یاداشت های یک هنرجوی تعمیر خودرو

درب روغن روی درب میل سوپاپ:

وقتی روغن به موتور ریخته می شود روغن در اثر وزن خود از طریق مجزاهای روغن موجود در سر سیلندر و سیلندر به کارتر می رسد.

 

لوله مکش روغن:

روغن در توری اولیه لوله مکش فیلتر اولیه می شود. 

روغن وارد پمپ روغن شده و فشار آن افزایش می یابد هر چه دور موتور بیتر باشد فشار و دبی روغن بیشتر خواهد بود.

 

فشار شکن:

فشار شکن، اجازه نمی دهد فشار روغن از حد مشخصی بالاتر رود.

 

فیلتر روغن:

روغن وارد فیلتر می شود و ذرات معلق در آن گرفته می شود اگر فیلتر مسدود شود رای میانبری در داخل فیلتر وجود دارذد که در فشر مشخص باز می شود تا روغن فیلتر نشده از فیلتر عبور کند.

 

سوئیچ (سنسور روغن):

فشار روغن را اندازه گیری کرده و به پشت آمپر (و یا ایسیو) گزارش می کند. 

 

کانال طولی روغن در روی سر سیلندر:

روغن وارد کانال طولی اصلی روغن در سیلندر می شود.

 

کانال های عرضی به یاتاقان های ثابت میل لنگ:

روغن از طریق این کانال های وارد وسط کلیه یاتاقان های ثابت می شود.

 

کاناهای روغن از یاتاقان های ثابت به یاتاقان های متحرک میل لنگ:

روغن از طریق این کانال ها به یاتاقان های متحرک میل لنگ می رسد. روغنی که از یاتاقان های متحرک خارج می شود قسمت زیر پیستون و گژنپین و دیواره سیلندر را روغن کاری می کند.

 

اویل جت های روغن:

روغن از طریق اویل جت به دیواره سیلندر به قسمت منطقه پرفشار پیستون پاشیده می شود.

 

کانال عمودی به طرف سرسیلندر و قطعه 

روغن از طریق یک کانال عمودی به سرسیلندر می رسد. در برخی موتور ها در روی بلوک سیلندر یک قطعه به نام ؟  قرار دارد که دو وظیفه دارد:

  1. دبی روغن به سرسیلندر را کنترل می کند.
  2. مانع برگشت روغن از کانال های سرسیلندر به پایین سیلندر و تخلیه این کانال ها از روغن می شود.

 

 

منابع برای مطالعه

معرفی مدار روغنکاری موتور - سایت ایمگ

صفر تا صد اویل پمپ - کانال آپارات کارخان