گژن پین = Gudgeon pin = بالیس (زبان روسی)
ساختمان و روش مونتاژ گژن پین
یک استوانه فولادی آلیاژی توخالی (برای سبک بودن) است که سطح آن سخت کاری شده و سنگ زنی شده است.
وظیفه گژن پین اتصال شاتون به پیستون است.
به سه حالت اتصال شاتون به پیستون توسط گژن پین صورت می گیرد:
حالت یک- پیستون شناور - شاتون شناور
- پیستون و شاتون حول گژن پین می توانند دوران کنند.
- از دو خار حلقوی برای جلوگیری از حرکت عرضی گژن پین استفاده می شود.
- شاتون دارای بوش است.
حالت دو: شاتون شناور - پیستون ثابت
جهت ثابت کردن گژن پین در روی شاتون از دو روش زیر استفاده می شود:
- پرس کردن گژن پین روی شاتون (پرس معمولی یا پرس حرارتی با گرم کردن سر شاتون) (ممکن است خار حلقوی هم استفاده شود)
- پیچ کردن شاتون روی گژن پین
حالت سه: پیستون شناور - شاتون ثابت
- پرس کردن گژن پین روی پیستون (پرس معمولی یا پرس حرارتی با گرم کردن پیستون) (ممکن است خار حلقوی هم استفاده شود)
مثال: موتورهای XU7 - - پیچ کردن پیستون روی گژن پین
روانکاری گژن پین
بین گزن پین و قسمت شناور (پیستون یا شاتون) لقی کمی وجود دارد که باید روانکاری شود.
درصورت عدم روانکاری مناسب، سایش در ؟ ایجاد می شود که باعث افزایش لقی بین گژن پین و قسمت شناور می شود.
صدای ضربه گژن پین
عامل اول تولید صدا، زیاد بودن لقی گژن پین و قسمت شناور می باشد که باعث تولید صدا در هنگام بر گشت پیستون از نقطه مرگ بخصوص نقطه مرگ بالا می شود.
این صدا در حالت سرد موتور بخاطر تفاوت در ضریب انبساط بیشتر می باشد.
این صدا در حالت دور آرام بیشتر است (چرا؟)
صدا وقتی بیشتر می شود که بار روی موتور کم و زیاد می شود(چرا؟)
عامل دوم تولید صدا، کم بودن انطباق پرسی و شناور شدن قسمت پرسی می باشد که در این حالت به تدریج لقی در این قسمت افزایش یافته و صدا تولید خواهد کرد.