اتوسرویس

یاداشت های یک هنرجوی تعمیر خودرو

یاداشت های یک هنرجوی تعمیر خودرو

قسمت های مختلف پیستون

پیستون از چهار قسمت زیر تشکیل شده است:

  1. تاج پیستون - قسمت بالایی پیستون که محفظه احتراق را تشکیل می دهد ومی تواند شکل های مختلفی داشته باشد.
  2. شیار رینگ های پیستون - محل قرار گرفت رینگ ها می باشد
  3. دامنه پیستون - قسمت پایینی پیستون که نقش هدایت پیستون در داخل سیلندر را بر عهده دارد. دامنه پیستون می تواند به سه شکل بدون برش - نیمه برش و برش کامل باشد.
  4. سوراخ گژن پین - محل قرار گیری گژن پین می باشد. دیواره بیرونی قسمت نشیمنگاه گژن پین در پیستون حالت تورفتی داشته و با دیواره سیلندر تماس ندارد چون در راستاط طولی میل لنگ به پیستون نیروی خاصی وارد نمی شود.

هرگونه سوراخ ،شیار یا چاک روی پیستون به منظورهای زیر می باشد:

  • جلوگیری از انتقال حرارت 
  • جلوگیری از انبساط ناخواسته
  • کنترل و اجازه انبساط

 

قسمت بالای پیستون گرم ترین قسمت پیستون است. برای جلوگیری از انتقال حرارت بیشتر به قسمت پایین پیستون برش هایی بصورت عرضی در آن ایجاد می کنند.  

حرارت پیستون از طریق رینگ ها به دیواره پیستون منتقل می شود. قسمتی از حرارت هم از طریق روغن پاشیده شده به زیر پیستون به روغن منتقل می شود.

 

تشخیص منطقه پرفشار پیستون

محور گژن پین به اندازه 1.75 میلیمتر به طرف منطقه پرفشار پیستون شیفت پیدا کرده است.

 

 

روغنکاری پیستون

به روش های به زیر پیستون و به ناحیه پرفشار روغن پاشیده می شود:

  1. اویل جت 
  2. سوراخ روی یاتاقان بزرگ شاتون (در سمت پرفشار پیستون)
  3. روغن خارج شده از یاتاقان متحرک


اویل جت روغن در سمت منطقه پرفشار در روی کانال اصلی روغن در بلوک سیلندر قرار دارد و روغن را در منطقه پرفشار به زیر پیستون می پاشد.  پس وظیفه اویل جت موارد زیر می باشد:

  1. خنک کاری پیستون
  2. روغنکاری گژن پین

دیواره سیلندر هم به روش های زیر روغنکاری می شود:

  1. از طریق روغن پاشش شده به زیر پیستون.
  2. پاشش روغن از یاتاقان های متحرک میل لنگ.

 

علایم و نوشته های روی پیستون

علامت قسمت جلویی پیستون

قسمت جلوی پیستون (که به طرف قسمت جلوی موتور مونتاژ خواهد شد) با علات F یا یک فلش  یا با یک نقطه یا شیار مشخص می شود.

معمولا یک نقطه برآمده در قسمت گژن پین پیستون ، جلوی موتور را نشان می دهد.

 

علامت مقاومت فشاری پیستون

C-L:  مقاومت پیستون به فشار پایین

C-F: مقاومت پیستون با فشار بالا

 

علامت قطر گژن پین

L  : گژن پین با قطر کوچک

M : گژن پین با قطر متوسط

H : گژن پین با قطر بزرگ

 

علامت سایز پیستون 

اگر سیلندر تراش بخورد و قطر سیلندر زیاد شود باید از پیستون های با اندازه بزرگ تر استفاده شود اندازه های پیستون بصورت زیر می باشد:

  • پیستون استاندارد  (پیستون صفر) یا STD
  • پیستون 25    (تراش 0.25 میلیمتر)
  • پیستون 50    (تراش 0.50 میلیمتر)
  • پیستون 75    (تراش 0.75 میلیمتر)
  • پیستون 100  (تراش یک میلیمتر)

 

  • اینچی
  • پیستون 10  (تراش 0.010 اینچ)
  • پیستون 20  (تراش 0.020 اینچ)
  • پیستون 30  (تراش 0.030 اینچ)
  • پیستون 40  (تراش 0.040 اینچ)

میزان تراش سیلندر به میزان خرابی سیلندر بستگی دارد.

بعد از تراش سیلندر، مشخص می شود که چه سایزی از پیستون باید تهیه شود.