اتوسرویس

یاداشت های یک هنرجوی تعمیر خودرو

یاداشت های یک هنرجوی تعمیر خودرو

پشت ، جلو ، راست و چپ موتور موتور

پشت موتور : به وجهی از موتور که گیربکس به آن وصل می شود پشت موتور گفته می شود.

جلو موتور: به وجهی از موتور که تسمه تایم  و تسمه دینام در آن قرار دارد جلو موتور گفته می شود.

 

وقتی در روبروی قسمت تسمه تایم بایستیم:

  • سمت راست ما، سمت راست موتور است
  • سمت چپ ما،    سمت چپ     موتور است.

 

تعریف سیلندرهای قرینه

سیلندرهای که پیستون های آن با هم بالا و پایین می روند ولی با هم 360 درجه تفاضل دارند یعنی مکش یکی، انفجار دیگری است.

جهت پیدا کردن سیلندرهای قرینه، ترتیب احتراق را از وسط نصف می کنیم قرینه ها (و نیز نوبت احتراق بعدی) مشخص می شود.

 

شماره گذاری سیلندرها در یک موتور ردیفی (Cylinder numbering)

در کلیه موتورها (بجز موتورهای فرانسوی):
 شماره گذاری سیلندر ها و شماره گذاری کفه یاتاقان ها از قسمت تسمه تایم (جلو موتور) می باشد.

در موتورهای فرانسوی (رنو و پژو) شماره گذاری سیلندر ها، شماره گذاری کفه یاتاقان ها از قسمت فلایویل (عقب موتور) می باشد.

 

فاصله انفجار  =  تعداد سیلندرها / 720

پس هر چه تعداد سیلندرها بیشتر باشد فاصله انفجار کمتر بوده و موتور نرمتر و بدون ارتعاش کار می کند .
بطوریکه در یک موتور 6 سیلندر، اگر یکی از سیلندر ها کار نکند ما شاهد ارتعاش موتور نیستیم.

      

شماره گذاری سیلندرها در یک موتور V شکل

در موتور V شکل یکی از سرسیلندرها، جلوتر از سرسیلندر دیگری است. که به آن بانک 1 و به دیگری بانک دو گفته می شود.

شماره گذاری سیلندرها، از سیلندری که  جلوتر است شروع می شود

ترتیب احتراق ( firing order)

هر چند به ترتیب احتراق معروف شده است ولی در واقع ترتیب مکش ،ترتیب تراکم و ترتیب تخلیه نیز می باشد.

برای مشخص کردن ترتیب احتراق در یک موتور، شمع ها را بیرون می آوریم و در محل شمع ها چوب پنبه قرار می دهیم میل لنگ را می چرخانیم ترتیب پرتاب شدن چوب پنبه ها، ترتیب احتراق است.

 

با تغییر جهت شماره گذاری سیلندرها، ترتیب احتراق همچنان معتبر است.

 

ترتیب احتراق در موتور 3 سیلندر ردیفی :  132            فاصله انفجار = 240

ترتیب احتراق در موتور 4 سیلندر ردیفی :  1342           پیستون های متقارن   1,4  - 3,2     فاصله انفجار = 180

ترتیب احتراق در موتور 6 سیلندر ردیفی :  153624       پیستون های متقارن   1,6  - 5,2  - 3,4   فاصله انفجار = 120

ترتیب احتراق در موتور 8 سیلندر ردیفی :  16258374   پیستون های متقارن   1,8  - 5,4  - 2,7  - 6,3   فاصله انفجار = 90

ترتیب احتراق در موتور 4 سیلندر V شکل :  1342            پیستون های متقارن   1,4  - 3,2     فاصله انفجار = 180

ترتیب احتراق در موتور 6 سیلندر V شکل :  142536        پیستون های متقارن   1,6  - 4,3  - 2,6

ترتیب احتراق در موتور 8 سیلندر V شکل :  15486372   پیستون های متقارن   1,6  - 5,3  - 4,7  - 8,2

 

 

با افزایش تعداد سیلندرها (در قطر پیستون و سایر مشخصات یکسان)، فلایویل سبک تر می شود زیرا نیاز به ذخیره انرژی برای مرحله تراکم بعدی ،کمتر می شود.

 

منابع برای مطالعه بیشتر

ترتیب احتراق انواع موتور - سایت کارگیک

ترتیب احتراق انواع موتور پیستونی - سایت نورگرام

Firing order - wikipedia