اتوسرویس

یاداشت های یک هنرجوی تعمیر خودرو

یاداشت های یک هنرجوی تعمیر خودرو

حالت های مختلف قرار گیری میل سوپاپ بر روی موتور سوپاپ های I شکل (سوپاپ روی سرسیلندر است)

1- میل سوپاپ داخل بدنه سیلندر - سوپاپ ها روی سرسیلندر  (Overhead valve  = OHV)

میل سوپاپ > تایپت > میل تایپت > اسبک > سوپاپ

File:Pushrod2.PNG

 

2- میل سوپاپ و سوپاپ روی سرسیلندر ( Overhead camshaft =  OHC)

میل سوپاپ > تایپت > سوپاپ  (ممکن است اسبک هم باشد)

  • اگر میل سوپاپ یک عدد باشد    SOHC  = Single OHV   (شکل راست)  
  • اگر میل سوپاپ دو عدد باشد   DOHC  = Double OHV       (شکل چپ)

File:Dolomite Sprint Valves Section.jpg undefined

 

حالت های مختلف قرار گیری سوپاپ ها بر روی موتور

نام گذاری از روی شکل محفظه احتراق است

1-  سوپاپ در سیلندر (L شکل) (منسوخ)

2- سوپاپ در دو طرف سیلندر (T شکل) (منسوخ)

3- یک سوپاپ در سیلندر - یک سوپاپ در سرسیلندر (F شکل) (منسوخ)

4- سوپاپ در سرسیلندر (I شکل) (موتورهای امروزی دارای این آرایش هستند)

ویدیو پورخلیلی - آرایش سوپاپ ها و میل سوپاپ در موتور

 

حالتهای مختلف OHC

  1. over head direct actin        - رانش مستقیم سوپاپ
  2. end pivot rocker                 -  اسبک با تکیه گاه انتهایی
  3. center pivot rocker            - اسبک با تکیه گاه مرکزی
  4. cam with lifter                    - اسبک با لیفتر