حالت های مختلف قرار گیری میل سوپاپ بر روی موتور سوپاپ های I شکل (سوپاپ روی سرسیلندر است)
1- میل سوپاپ داخل بدنه سیلندر - سوپاپ ها روی سرسیلندر (Overhead valve = OHV)
میل سوپاپ > تایپت > میل تایپت > اسبک > سوپاپ
2- میل سوپاپ و سوپاپ روی سرسیلندر ( Overhead camshaft = OHC)
میل سوپاپ > تایپت > سوپاپ (ممکن است اسبک هم باشد)
- اگر میل سوپاپ یک عدد باشد SOHC = Single OHV (شکل راست)
- اگر میل سوپاپ دو عدد باشد DOHC = Double OHV (شکل چپ)
حالت های مختلف قرار گیری سوپاپ ها بر روی موتور
نام گذاری از روی شکل محفظه احتراق است
1- سوپاپ در سیلندر (L شکل) (منسوخ)
2- سوپاپ در دو طرف سیلندر (T شکل) (منسوخ)
3- یک سوپاپ در سیلندر - یک سوپاپ در سرسیلندر (F شکل) (منسوخ)
4- سوپاپ در سرسیلندر (I شکل) (موتورهای امروزی دارای این آرایش هستند)
ویدیو پورخلیلی - آرایش سوپاپ ها و میل سوپاپ در موتور
حالتهای مختلف OHC
- over head direct actin - رانش مستقیم سوپاپ
- end pivot rocker - اسبک با تکیه گاه انتهایی
- center pivot rocker - اسبک با تکیه گاه مرکزی
- cam with lifter - اسبک با لیفتر