عوامل موثر در خراب شدن کاتالیست
در صورت خرابی کاتالیست ابتدا باید عیب مورد نظر را برطرف کرده و سپس اقدام به تعویض کاتالیست کرد. چون تا زمانیکه عامل اصلی خرابی ریشه یابی نشود صرفا تعویض کاتالیست مشکل را حل نمیکند و پس از مدتی دوباره عملکرد آن را با مشکل مواجه میکند.
- گرم شدن بیش از حد موتور
- ضربه شدید و صدمات فیزیکی
- معیوب بودن سیستم جرقه خودرو
- مکمل های انژکتور شور و مکملهای تقلبی
نشانه های خرابی کاتالیست
افت شتابگیری خودرو
- روشن نشدن خودروه یا بد استارت خوردن
- افزایش ناگهانی مصرف سوخت
- مردودی در تست آلایندگی (مقادیر HC و CO بیشتر از نرمال)
- بوی بد مشابه بوی تخم مرغ گندیده یکی از شایع ترین نشانههای خرابی کاتالیست است.
- روشن شدن چراغ چک
- بد کار کردن خودرو همراه با لرزش در دور آرام
- کاهش دمای کاتالیزور (با توجه به اینکه بازدهی واقعی کاتالیزور هنگامی است که دمای آن بالا میرود و حتی احتمال دارد تا مرز ۷۰۰ و ۸۰۰ درجه هم نزدیک شود پس کاتالیزوری که پس از مدتی رانندگی و گرم شدن موتور هنوز به دمای ایده ال خود نرسیده باشد معیوب است) البته راه تشخیص دمای کاتالیزور نیازمند دستگاهی به نام حرارت سنج اینفِرارِد است.
- وقتی که خودرو کاملا سرد باشه اگر کاتالیزور را با دست تکان بدهید و صدایی مثل تکان خوردن سنگریزه بشنوید علامتی از ریختن شبکه های داخل کاتالیزور است.