اتوسرویس

یاداشت های یک هنرجوی تعمیر خودرو

یاداشت های یک هنرجوی تعمیر خودرو

علائم خرابی سایکلون روغن

دو حالت برای خرابی‌سایکلون روغن می تواند رخ دهد:

حالت اول: یکسره شدن سایکلون روغن و هدایت کامل بخارات روغن به سمت منیفولد هوا.

در این حالت، روغن به مقدار زیادی به سوخت اضافه می‌شود و باعث کم کردن روغن موتور می‌شود. و باید بطور مرتب روغن به موتور اضافه شود.

 

حالت دوم: گرفتگی یا کیپ شدن سایکلون یا سوپاپ یک طرفه واقع در بیرون سایکلون.

در این حالت، بخارات روغن نمی‌توانند به منیفولد هوا هدایت شود و بجای آن از قسمت های مختلف موتور نشت می‌کنند مانند:

  • درب روغن
  • اطراف گیج روغن
  • کاسه نمد میل سوپاپ و میل لنگ و غیره

در این حالت نیز خودرو ممکن است روغن کم کند ولی مقدار آن کم خواهد بود.

 

تست سیستم PCV

یک فشارسنج به لوله سیخ روغن که یک سر آن به فشار سنج در حد میلی بار است وصل کنیم و دور خودرو را به 3000 برسانیم و یک دقیقه صبر کنیم باید فشار منفی باشد و لاقل مثبت نباشد. (من: بدون مدرک و یهویی)

 

منابع برای مطالعه بیشتر

عملکرد سایکلون روغن در EF7 - سایت دنا کار

سایکلون و نحوه عملکرد آن - سایت ایمگ