تست بالانس توان در موتور چیست
تست بالانس توان = cylinder power balance test
تست بالانس توان روشی برای اندازه گیری سهم هر سیلندر در توان موتور است. این سهم باید در همه سیلندرها نسبتاً برابر باشد.
اگر یک یا چند تا از سلندرها، توان نابرابر با بقیه تولید کنند این نابرابر بودن توان سیلندرها، باعث نوسان دور موتور (با چشم قابل مشاهده نیست) می شود و در نتیجه موتور با ارتعاش کار می کند.
عوامل ایجاد نابالانسی توان موتور
یک سیلندر می تواند به دلایل زیر نابالانس کار کند (مثل بقیه سیلندرها توان تولید نکند) :
- عیب در جرقه
- عیب در سوخت (میزان یا نوع سوخت)
- عیب در هوارسانی
- کم بودن کمپرس بدلیل سوختن سوپاپ، سایش رینگهای پیستون، واشر سرسیلندر معیوب و ...
یعنی هنگامی که یکی از اضلاع چهارضلعی توان (جرقه، سوخت، هوا، کمپرس) درست کار نکند.
نشانه های وجود مشکل نابالانسی توان در موتور
- روشن شدن چراغ چک و یا وجود خطای مرتبط با احتراق در موتور
- کاهش توان موتور در دور آرام یا سرعت کروز
- لرزش موتور در هنگام شتاب گیری
- افزایش مصرف سوخت
- افزایش آلایندگی موتور
روش تست بالاس توان
برای انجام آزمایش، عملکرد سیلندرها یک به یک غیرفعال می شود و میزان افت دور اندازه گیری می شود و یا ارتعاشات موتور را بصورت حسی بررسی می کنیم.
به این ترتیب سیلندری که نقش کمتری در توان تولیدی موتور دارد مشخص می شود در این حالت سیلندری که کمترین نوسان ایجاد کند مشکل دارد. حال سراغ آن سیلندر برای عیب یابی می رویم.
میزان مجاز نوسان دور در یک موتور
میزان مجاز نوسان دور در یک موتور سالم = 5%
پس وقتی نوسانات دور موتور در بازه مجاز قرار دارد می توان گفت که سیلندرها، بالانس کار می کنند و در چهارضلعی احتراق در هیچ یک از سیلندرها مشکلی وجود ندارد.
مطالعه بیشتر
انجام عملی تست بالانس - Cylinder Power Balance Testing - یوتیوب